OECD BEPS ACTİON 3 CONTROLLED FOREIGN CORPORATE AND DOUBLE TAXATION (AND SOME CONSIDERATIONS ABOUT THİS RULES) OECD BEPS EYLEM PLANI (EYLEM 3) KAPSAMINDA KONTROL EDİLEN YABANCI KURUM KAZANÇLARI VE ÇİFTE VERGİLENDİRME İLE BU KONUDAKİ KURALLAR HAKINDA BAZI DEĞERLENDİRMELER

Author :  

Year-Number: 2025-249 (Eylül)
Yayımlanma Tarihi: 2025-09-10 15:16:02.0
Language : İngilizce
Konu :
Number of pages: 1-40
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

            CFC legislation has been introduced to control the use of base companies" in low-tax jurisdiction deriving income not directly relating to exercise of commercial or industrial activities.İn other words, they are used to prevent shifting of income either from the parent jurisdiction or from the parent and other tax jurisdiction. CFC rules aim to ensure the affected states' taxable base by avoiding profit shifting from a high to a low-tax jurisdiction. İt aims to ensure the affected states' taxable base by avoiding profit shifting from a high to a low-tax jurisdiction. There are four main types of control; economic, legal, de facto, and control based on consolidation.CFC rules should at least apply both legal and economic control tests so that satisfaction of either test results in control countries may also use defect tests to achieve the same aim. Under BEPS Action 3, CFC regimes should have included a low-tax threshold based on the effective tax rate that is meaningfully lower than the rate in the country applying the rules. However, tax rate thresholds can be complex to use given differences between jurisdiction tax rules. İn, in other words, the effective tax rate is different from one country to another. And also very subjective. CFC legislation may lead to double taxation. Often the income of the controlled foreign corporation will be subject to foreign tax, in other words, since CFC rules subject the income of a foreign subsidiary to taxation in the parent jurisdiction, they can have to double taxation of the subsidiary is also subject in the CFC.  

Keywords

Abstract

     Kontrol Edilen Yabancı Kurum Kuralları (KEYKK) ile ilgili mevzuat, düşük vergi alanında faaliyet gösteren şirketlerin, doğrudan ticari ve sınaî faaliyetleriyle bağlantısı olmayan faaliyetlerini kontrol etmek amacıyla geliştirilmiştir. Başka bir deyişle, ana şirket gelirinin bu şirkete bağlı özellikle düşük vergilendirme yapılan ülkelere kaydırılmasını engellemeye yönelik bulunmaktadır. Kontrol Edilen Yabancı Kurum Kurallarının temel amacı, sirket karlarının yüksek vergilendirmeye tabi tutulduğu yerden düşük vergiye tabi yerlere kaymasının engelleyerek vergi tabanının korunmasını sağlamaktır. Bunu sağlamak için temel olarak dört kontrol yöntemi uygulanmaktadır. Bu kontrol yöntemleri; ekonomik, yasal, fiili kontrol ve konsolidasyona dayalı kontrolden oluşmaktadır. Kontrol Edilen Yabancı Kurum Kuralları kapsamında bazı olumsuzlukların engellenerek memnuniyetin artırılması için en azından hukuki ve ekonomik kontrol yöntemlerinin beraber uygulanmasında fayda vardır. BEPS 3 eylemine göre, KEYKK rejimleri fiili vergi oranlarıda göz önünde tutmalıdır. Ayrıca,  düşük bir vergi limitide belirlemelidir. Ancak belirtmek gerekir ki, vergi limitleri, değişik yetki alanlarında uygulanan farklı kurallar nedeniyle karmaşık bir bünyeye dönüşebilir. Başka bir deyişle, efektif vergi oranları ülkeden ülkeye değişiklik gösterebilmektedir. Bu durum öznel değerlendirmelere yol açabilir. KEYKK mevzuatı çifte vergilendirmeye yol açabilir. Kontrol edilen yabancı şirketin geliri genellikle yabancı vergiye tabi olacaktır. Başka bir deyişle, KEYKK kuralları yabancı bağlı ortaklığın gelirini ana yargı bölgesinde vergilendirmeye tabi tutabilir. Bu durum bağlı şirketin çifte vergilendirmesine neden olabilir.

Keywords


                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics