Uluslararası ticaretin yeni modelleri geliştikçe tacirlerin uymaları gereken kurallar değişmekte, yeni iş modelleri, yeni mevzuatlar ve yeni beceriler bilimsel çalışmaların konusu olmaktadır. Bu araştırmanın amacı, Trendyol, Instagram ve Facebook'taki tüketici yorumlarının tüketicinin satın alma davranışını etkileyip etkilemediğini kötü yorumların uluslarası ticarette müeyyidelerini araştırmaktır. Teknik özellikleri en ayrıntısına kadar verilmiş, videosu, resimleri titizlikle hazırlanmış müşteriyle paylaşılmış niş veya niş olmayan bir ürüne, bir tüketicinin yaptığı olumsuz veya olumlu bir yorum, müşterinin davranışlarını etkilemektedir. Bu araştırmada Facebook, Trendyol, Instagram, Amazon'da alışveriş yapan tüketicilerin mal ve hizmete ilişkin müşteri yorumlarının, tüketicinin satın alma davranışlarındaki rolü araştırılmıştır. Facebook, Trendyol, Instagram, Amazon’da alışveriş yapan Türkiye’de Şanlıurfa ilinde yaşayan 237 tüketici, bu araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Satın alma davranışında tüketicilerin, ürüne yapılan olumlu olumsuz yorumları dikkate alıp almadıkları; ürün hakkında fikri olmadığında nasıl davrandıklarını bildiren 90 ifade, araştırmanın anketini oluşturmaktadır. Çalışma nicel bir araştırma örneği olup anket yolu ile veriler toplanmış, Random yöntemi ile seçilen katılımcılara anketler uygulanarak, betimsel analiz yapılarak veriler yorumlanmıştır. Araştırmada kullanılan anket verilerini incelediğimizde Instagram, Facebook Amazon ve Trendyol müşterilerinin, olumsuz yorumlarda katılımcıların büyük bir çoğunluğunun, yorumları dikkate aldığı ve ürüne yönelik olumsuz yorumlarla karşılaştığında satın alma işleminden vazgeçtikleri görülmüştür. Araştırmada 6102 TTK, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun, 5237 Sayılı Türk Ceza Kanunu Borçlar Kanunu’na göre kötü yorum ve rekabete uygun olmayan yorumlar hakkında uygulanacak hukuk ve cezai müeyyideler ele alınmıştır.
As new models of international trade develop, the rules that merchants must comply with change and new business models, new legislation and new skills are the subject of scientific studies. The purpose of this research is to investigate whether consumer comments on Trendyol, Instagram and Facebook affect consumer purchasing behavior penalties for bad comments in international trade. A positive or negative comment made by a consumer about a niche or non-niche product whose technical features are given in detail, whose videos and pictures are meticulously prepared and shared with the customer, affects the customer's behavior. In this research, the role of customer comments about goods and services of consumers shopping on Facebook, Trendyol, Instagram and Amazon on consumer purchasing behavior was investigated. 237 consumers living in Şanlıurfa province in Turkey and shopping on Facebook, Trendyol, Instagram and Amazon constitute the sample of this research. The survey of the research consists of 90 statements indicating whether consumers take into consideration positive and negative comments about the product in their purchasing behavior and how they behave when they have no idea about the product. The study is a quantitative research example, and the data was collected through a survey, the surveys were applied to the participants selected with the Random method and the data was interpreted by performing descriptive analysis. When the survey data used in the study was examined, it was seen that the majority of the participants took into consideration the negative comments of Instagram, Facebook Amazon and Trendyol customers and abandoned the purchase process when they encountered negative comments about the product. n the research, the legal and penal sanctions to be applied to bad comments and comments that are not suitable for competition according to the Turkish Law.