Ülkemizde 6 Şubat 2023 tarihinde yaşanan deprem felaketi üzerine olağanüstü hal ilan edilmiştir. Bu kapsamda 15 Temmuz 2023 tarihli ve 7456 sayılı Kanun ile ek motorlu taşıtlar vergisi salınması, kurumlar vergisi oranlarının artırılması ve bazı istisnaların kaldırılması söz konusu olmuştur. Bu Kanun ile getirilen ek motorlu taşıtlar vergisi yükümlülüğü hakkında Anayasa Mahkemesi’ne iptal başvurusunda bulunulmuştur. Anayasa Mahkemesi ise depremlerin yol açtığı iktisadi kayıpların büyüklüğünü gerekçe göstererek söz konusu yükümlülüğün Anayasa’ya aykırı olmadığına hükmetmiştir. Bu husus ülkemizde daha önce de getirilen ek motorlu taşıtlar vergisine ilişkin uygulamaların irdelenmesi ihtiyacı doğurmuştur.
Çalışmada öncelikle 7456 sayılı Kanun açıklanmış ve Anayasa Mahkemesi’nin değerlendirmelerine yer verilmiştir. Daha sonra geçmişte uygulanan ek motorlu taşıtlar vergisi düzenlemeleri incelenmiştir. Son olarak ise 7456 sayılı Kanun ile getirilen ek motorlu taşıtlar vergisi ile ilgili Anayasa Mahkemesi kararı, önceki kararlarda da değinilen vergileme ilkeleri kapsamında değerlendirilmiştir. Nihayetinde düzenlemenin vergilemede genellik ve eşitlik ilkelerine, verginin mali güce göre alınması ilkesine ve vergilemede kanunilik ilkesine aykırı olduğu, vergi yükünün dengeli, adil, ölçülü ve eşit dağılımını engellediği kanaatine ulaşılmıştır.
A state of emergency was declared following the earthquake disaster that occurred in our country on February 6, 2023. In this context, with the Law No. 7456 dated July 15, 2023, additional motor vehicle tax was released, corporate tax rates were increased and some exemptions were abolished. An application for annulment of the additional motor vehicle tax liability introduced by this Law has been made to the Constitutional Court. The Constitutional Court ruled that the obligation in question was not contrary to the Constitution, citing the magnitude of the economic losses caused by the earthquakes. This issue has created the need to examine the practices regarding the additional motor vehicle tax that was previously introduced in our country.
In the study, firstly, Law No. 7456 was explained and the evaluations of the Constitutional Court were included. Then, the additional motor vehicle tax regulations implemented in the past were examined. Finally, the Constitutional Court decision regarding the additional motor vehicle tax introduced by Law No. 7456 was evaluated within the scope of the taxation principles mentioned in the previous decisions. Ultimately, it was concluded that the regulation was contrary to the principles of generality and equality in taxation, the principle of collecting taxes according to financial power and the principle of legality in taxation, and prevented the balanced, fair, measured and equal distribution of the tax burden.