Ödenekler, harcama izninin azami seviyesini göstermekte ve kamu kaynağı kullanımı açısından sınırı göstermektedir. Bütçe uygulamasında gelir ve giderlerin denkleştirilmesi amacıyla ödenek aktarımları ve ödeneklerin artırılması yoluna gidilmektedir. Ancak tamamlayıcı ödenek uygulamasının önü kapatılmıştır.
Tamamlayıcı ödenek, yasama organınca görüşülüp onanmadan yapılan bir harcamadır ve ne kadar harcama yapılacağı önceden bilinmeyen ve sonucun kesin hesap ile alındığı bir durumdur. Bazı kamu hizmetlerinin harcama bedeli ödeneğini aşarak ödendikten sonra kesin hesap kanunu ile Meclis tarafından verilmektedir.
Kesin hesap kanunu bir harcama sonrası denetim yöntemi olup bu kanun ile TBMM yürütme organını ibra etmektedir. Ülkemiz uygulamasında 2018 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu ile tamamlayıcı ödenek izni verilmiş ancak Anayasa Mahkemesi tarafından Anayasa’ya aykırılık gerekçesiyle iptaline karar verilmiştir.
Anayasa Mahkemesi Kararı’nda kesin hesap kanunlarının diğer kanunlardan ayrı tutulduğu, konusunun bütçe kanunlarında yer alan ödeneklerin uygulanmasını göstermekle sınırlı olduğu, kanunlarla düzenlenmesi gereken bir konunun kesin hesap kanunlarıyla düzenlenemeyeceği ve herhangi bir kanunda yer alan hükümlerin değiştirilemeyeceği ve kaldırılamayacağı belirtmiştir.
Appropriations indicate the maximum level of spending authorization and indicate the limit in terms of public resource use. In budget implementation, appropriation transfers and increases are made in order to balance income and expenses. However, the implementation of complementary appropriations has been blocked.
Supplementary appropriation is an expenditure made without being discussed and approved by the legislative body, and it is a situation in which the amount of expenditure is not known in advance and the result is determined by final calculation.
After the expenditure of some public services is paid in excess of the appropriation, the final accounting is given by the Parliament by the act. The final account act is a post-expenditure audit method and with this act, the Turkish Grand National Assembly acquits the executive body.
In practice in our country, supplementary appropriation permission was granted with the 2018 Central Government Final Account Act, but the Constitutional Court decided to annul it on the grounds of unconstitutionality.
In its decision, the Constitutional Court stated that the final account acts are kept separate from other acts, that their subject is limited to showing the implementation of the appropriations included in the budget acts, that a subject that should be regulated by acts cannot be regulated by final account acts, and that the provisions in any act cannot be changed or abolished.