ÖZET)
Vergi alacağı; vergiyi doğuran olayın gerçekleşmesi, verginin tarhı, verginin tahakkuku, verginin tebliği ve ödenmesi olmak üzere çeşitli aşamalardan geçmektedir. Burada görüldüğü gibi, vergi alacağı aşamalarından biriside verginin tebligatıdır. VUK’nın 21. maddesinde tebliğin tanımı yapılmıştır. İlgili maddeye göre tebliğ; vergilendirmeyi ilgilendiren ve hüküm ifade eden hususların yetkili makamlar tarafından mükellefe veya ceza sorumlusuna yazı ile bildirilmesidir. Vergi hukukunda bir takım işlemlerin gerçekleştirilmesi tebligatla ilişkili bulunmaktadır. Başka bir deyişle, verginin tahakkuku ve ödenmesi gereken bir aşamaya gelmesi (VUK m.22), uzlaşma talebinde bulunma (VUK ek m.11), ceza indiriminde bulunma (VUK m.376) ve dava hakkının başlangıcı (Anayasa m.125, IYUK m.79) tebliğin usulüne uygun yapılmasına bağlı bulunmaktadır. Tebligatta usulsüzlüğü, tebligat belgelerinde hata veya tebliğ yönteminde hata olmak üzere iki ayrı başlık altında toplamak mümkündür. Tebliğ belgelerinde bir hata bulunması halinde, geçerli bir vergi alacağı doğmaz. Geçerli olmayan bir vergi alacağına karşı yargı organlarına veya şikâyet yoluyla Hazine ve Maliye Bakanlığına başvurulabilir. Tebliğ edilen belgelerde bir hata bulunmamasına rağmen, tebliğ usulünde bir hata bulunabilir. Bu durumda yapılan tebligat geçersiz sayılır. VUK'nın 107/A maddesine göre, Hazine ve Maliye Bakanlığı elektronik tebligatta ilgili usul ve esasları belirlemeye yetkili kılınmıştır. Bakanlık bu yetkisine dayanarak uygulamaya yön vermek amacıyla, çeşitli değişiklikleri içeren genel tebliğler çıkarmaktadır. Bu kapsamda çıkarılan 456 sayılı Sıra Nolu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği bir takım eleştirilere neden olmaktadır. Özellikle Tebliğin getirdiği usul ve esaslara uyulmaması halinde, VUK'nın mük.355 maddesinde öngörülen özel usulsüzlük cezasının uygulanması, suçta ve cezada kanunilik ilkesine aykırılık teşkil etmektedir.
(ABSTRACT)
Tax receivable; The realization of the taxable event passes through various stages such as tax assessment, tax notification, and payment. As can be seen here, one of the stages of tax receivable is the notification of tax. Article 21 of VUK defines notification. Notification according to the relevant article; is the written notification of the matters concerning taxation to the taxpayer by the competent authorities. The realization of certain transactions in tax law is related to the notification. In other words, the tax accrual and reaching a stage where it must be paid (VUK art. 22), requesting reconciliation (VUK annex art. 11), reducing the penalty (VUK art. 376), and starting the right to litigation (Constitution art. 125, IYUK). m.79) is subject to duly done. It is possible to collect the irregularity in the notification under two separate headings as an error in the notification documents or an error in the notification method. In case of an error in the notification documents, a valid tax receivable does not arise. Against an invalid tax receivable, an application can be made to the judicial organs or the Ministry of Treasury and Finance through a complaint. Although there is no error in the notified documents, there may be an error in the notification procedure. In this case, the notification will be deemed invalid. According to Article 107/A of the VUK, the Ministry of Treasury and Finance are authorized to determine the relevant procedures and principles in the electronic notification. Based on this authority, the Ministry issues general Communiqués containing name changes to give direction. In this context, the General Communiqué of the Tax Procedure Law No. 456 has caused some criticism. The application of the special irregularity penalty stipulated in Article 355 of the VUK, especially in case of not complying with the procedures and principles brought by the communiqué, constitutes a violation of the principle of legality in crime and punishment.