Bu çalışmada, 2008-2021 dönemi verilerinden hareketle Balkan ülkelerinde Dünya Bankası yönetişim göstergelerinden biri olan “politik istikrar”ın vergi gelirleri üzerindeki etkisinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda Ortak Korelasyonlu Etkiler Ortalama Grup (CCEMG) tahminleme yöntemi kapsamında panel veri modelleri oluşturulmuştur. Birinci model çerçevesinde politik istikrar ve vergi geliri ilişkisi incelendiğinde elde edilen sonuçların Bosna-Hersek, Sırbistan, Slovenya ve Türkiye için istatistiksel olarak anlamlı olduğu görülmektedir. Her üç ülkede (Sırbistan, Slovenya ve Türkiye) politik istikrar seviyesindeki bir puanlık yükseliş, vergi gelirlerinin milli gelirdeki payını yaklaşık olarak 3,013-3,559 puan arasında artırmaktadır. İkinci modelde ise politik istikrarın dolaylı vergiler üzerindeki etkisi incelenmek istenmiştir. Arnavutluk, Bosna-Hersek, Sırbistan, Yunanistan ve Türkiye’ye ilişkin sonuçların istatistiki olarak anlamlı olduğu görülmektedir. Bosna-Hersek ve Sırbistan için politik istikrar düzeyindeki olumlu gelişmeler dolaylı vergilerin payını azaltmaktadır. Buna göre elde edilen sonuçlar, politik istikrarda olumlu yöndeki gelişmelerin vergi adaletini de nispeten sağladığını göstermektedir.
In this study, it is aimed to determine the effect of "political stability", which is one of the World Bank governance indicators, on tax revenues in the Balkan countries, based on the 2008-2021 period data. In this direction, panel data models were created within the scope of the Common Correlated Effects Mean Group (CCEMG) estimation method. When the relationship between political stability and tax income is examined within the framework of the first model, it is seen that the results obtained are statistically significant for Bosnia-Herzegovina, Serbia, Slovenia and Turkey.
A one-point increase in the level of political stability in all three countries (Serbia, Slovenia and Turkey) increases the share of tax revenues in national income by approximately 3,013-3,559 points. In the second model, the effect of political stability on indirect taxes was examined. It is seen that the results for Albania, Bosnia and Herzegovina, Serbia, Greece and Turkey are statistically significant. Positive developments in the level of political stability for Bosnia and Herzegovina and Serbia reduce the share of indirect taxes. Accordingly, the results obtained show that the positive developments in political stability also provide tax justice relatively.