İTHALDE ALINAN KATMA DEĞER VERGİSİNE UYGULANACAK DÜZELTME ZAMANAŞIMI SÜRESİ

Author :  

Year-Number: 2023-221
Yayımlanma Tarihi: 2023-05-29 10:05:08.0
Language : Türkçe
Konu : Mali Hukuk
Number of pages: 1
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Katma değer vergisi kural olarak Vergi Usul Kanunu hükümlerine tabi olmasına rağmen Gümrük Kanunu uyarınca ithalde alınan katma değer vergisi, gümrük vergisi olarak nitelendirilmekte ve gümrük idareleri tarafından alınmaktadır. Gümrük idareleri tarafından tarh ve tahsil edilmesi sebebiyle de ithalde alınan katma değer vergisi, Vergi Usul Kanunu'na tabi değildir. Vergi Usul Kanunu ve Katma Değer Vergisi Kanunu ile yapılan atıflarda belirtilen hususlarda, ithalde alınan katma değer vergisi Gümrük Kanunu hükümlerine tabidir. Ancak, İdari Yargılama Usulü Kanunu ile vergi uyuşmazlıklarının çözümünde Vergi Usul Kanunu'nun ilgili hükümlerinin uygulanacağı kurala bağlanmış olup ithalde alınan katma değer vergisine ilişkin uyuşmazlıkların da vergi uyuşmazlığı niteliğinde olduğu açıktır. Bu itibarla, ithalde alınan katma değer vergisine ilişkin vergi hatalarının düzeltilmesinde geçerli olan zamanaşımı süresinin Vergi Usul Kanunu'nda düzenlenen beş yıllık zamanaşımı süresi mi yoksa Gümrük Kanunu'nda düzenlenen üç yıllık zamanaşımı süresi mi olduğu hususu tartışmaya açıktır. Bu çalışmada, ithalde alınan katma değer vergisi için iki ayrı kanunda mevcut olan zamanaşımı süresinden, vergi uyuşmazlığı sürecinde hangisinin geçerli olacağı hususu irdelenmiş ve uygulamada karşılaşılması muhtemel duraksama, belirsizlik ve ihtilafların önlenmesi açısından kanunilik, hukuki güven ve belirlilik ilkeleri kapsamında meselenin çözümüne yönelik öneri geliştirilmiştir.

Keywords

Abstract

Although value-added tax is as a rule subject to the provisions of the Tax Procedure Law, the value-added tax levied on imports is considered a customs tax by Custom Law. It is collected by customs administrations by the Customs Law.  The value-added tax levied on imports due to the fact that it is levied and collected by the customs authorities is not subject to the Tax Procedure Law. In the matters specified in the references made by the Tax Procedure Law and the Value Added Tax Law, the value-added tax levied on imports is subject to the provisions of the Customs Law. However, the Administrative Procedure Law stipulates that the relevant provisions of the Tax Procedure Law shall be applied to resolve tax disputes. Disputes regarding the value-added tax on imports are also tax disputes. In this context, it is open to debate whether the statute of limitations for the correction of tax mistakes regarding the value-added tax levied on imports is the five-year statute of limitations regulated under the Tax Procedure Law or the three-year statute of limitations regulated under the Customs Law. In this study, the issue of which of the statute of limitations in two different laws for the value-added tax levied on imports will be valid in the tax dispute process has been examined. A proposal has been developed for the solution of the issue within the scope of the principles of legality, legal trust, and certainty in order to prevent possible hesitation, uncertainty, and disputes in practice.

Keywords


                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics