VERGİ TEŞVİK POLİTİKALARININ YEŞİL İŞLETMECİLİK UYGULAMALARINA ETKİSİ: SEÇİLMİŞ DÜNYA ÖRNEKLERİ

Author :  

Year-Number: 2023-219
Yayımlanma Tarihi: 2023-03-14 16:18:23.0
Language : Türkçe
Konu : Maliye
Number of pages: 1
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Yeşil işletmecilik uygulamaları çevresel ya da mali amaçlarla birçok ülkede uygulanmaktadır. Bunların içerisinde iyi çevre uygulamalarını özendirmek amacıyla vergi teşvikleri başta gelirken, çevreye zarar veren üretimlerin ise vergilendirme yoluyla sınırlandırılması en yaygın yöntemler arasındadır. Özellikle vergiler,  kirlilik yoğun endüstrilerde maliyetlerinin artmasına ve uluslararası piyasalarda bu sektörlerin rekabet gücünü yitirmesine neden olmaktadır. Böylece işletmeler üretimlerini cezalandırıcı çevresel önlemlerin fazla olduğu bölgelerden uzaklaştırıp çevreye duyarlı firmalara teşvik yönü ağır basan başka bölgelere kaydırmaya yönelmektedir. Bu durumu fırsata çevirip kaynak elde etmek isteyen ülkeler, bir yandan gerekli kaynakları daha kolay bir biçimde elde etmekte diğer yandan elde ettikleri bu kaynakları çevrenin onarımı için gerekli sübvansiyonlara harcamaktadır. Böylelikle ülkeler, teşvikleri, bütçelerine getirmesi muhtemel yüklerin hafifletilmesinde kullanarak akıllıca bir bütçe yönetimi uygulamaktadır. Çalışmada, Türkiye’de ve dünyada yeşil işletmecilik uygulamaları kapsamında işletmelere verilen vergisel teşviklere değinilmiştir. Sonuç olarak çevre hassasiyeti daha fazla olan işletmelerin küresel rekabette maliyet açısından daha avantajlı hale gelerek, müşteri nezdinde itibarının arttığı dolayısıyla bu durumun satış hasılatlarına ve örgütsel performansına olumlu yansıdığı ortaya konulmuştur.

Keywords

Abstract

Green business practices are performed in many countries for environmental or financial purposes. Among green tools, tax incentives are accepted one of the most common methods. Because it encourages environmental-friendly practices and constraints environmentally harmful productions through taxation. In particular, taxes lead increasement of the costs of pollution-intensive industries and lose their competitiveness in international markets. For this aim, companies prefer to move their operations and investments away from the regions -where punitive environmental measures are strict-  to the other regions where incentives are prevalent for environmentally sensitive firms. There are some countries that want to take advantage of this situation through attracting resources.  While having the necessary resources more easily, they also spend these resources on the necessary subsidies for the restoration of the environment. Thus, countries apply a smart budget management by using the incentives to alleviate the possible burdens to their budgets. In this research, we studied tax incentives that are given to companies within the scope of green business practices in Turkey and other parts of the world.  Consequently, this study revealed that environmentally sensitive companies are getting advantage in global competition; increasing their reputation in the eyes of customers; thus has a positive effect on sales revenues and organizational performance.

Keywords


                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics