Mutlak güç sahibi kişilerin keyfi vergileme uygulamalarına karşı halkın tepki göstermesiyle başlayan anayasallaşma süreci sonucunda anayasal vergileme ilkeleri ülkelerin anayasalarında yer almıştır. Anayasal vergileme ilkelerinden en önemlisi olan vergilerin kanuniliği ilkesine göre; vergilerin konulması, kaldırılması ve değiştirilmesi ancak ve ancak kanunla yapılabilir. Türkiye Cumhuriyeti Devletinin 1982 Anayasasının 73’ncü maddesi ile vergilerin kanuniliği ilkesi güvence altına alınmıştır. Ancak, 1982 Anayasasında vergilerin kanuniliği ilkesinin istisnasını oluşturan ve vergilendirme yetkisinin Cumhurbaşkanına devrini hüküm altına alan maddeler; 73/4, 167/2 ve 119/6 olarak sayılabilir. Bu çalışmada anayasal vergileme ilkelerinden biri olan kanunilik ilkesi ve bunun istisnalarının değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Çalışmada vergileme ile ilgili Cumhurbaşkanına çok fazla yetki verilmesi vergilemede kanunilik ilkesinin yanı sıra istikrar, belirlilik ve öngörülebilirlik ilkelerini de zedelediği sonucuna ulaşılmıştır.
As a result of the constitutionalization process, which started with the reaction of the public against the arbitrary taxation practices of the people with absolute power, the constitutional taxation principles has taken place in the constitutions of the countries. According to the principle of legality of taxes, which is the most important of the constitutional taxation principles; The imposition, removal and change of taxes can if and only be done by law. With Article 73 of the 1982 Constitution of State of the Republic of Turkey, the principle of legality of taxes has been guaranteed. However, in the 1982 Constitution, constituting the exception of the principle of legality of taxes and Articles ensuring the transfer of taxation authority to the President; can be counted as 73/4, 167/2 and 119/6. In this study, it is aimed to the principle of legality, which is one of the constitutional taxation principles, and the evaluation of its exceptions. In the study, it was concluded that giving too much authority to the President regarding taxation damages the principles of stability, certainty and predictability as well as the principle of legality in taxation.