Kamu harcamalarının yapılmasını ve kamu gelirlerinin toplanmasına aracılık eden en önemli kanuni belge kamu bütçesidir. Bu belgenin hazırlanması, onaylanması ve uygulanması belirli kurallar çerçevesinde yürütülmektedir. Bu kurallar içerisinde titizlikle takip edilmesi gereken süreç kamu bütçesinin ilk aşaması olan hazırlık sürecidir. Bilindiği üzere Türkiye’de 2018 yılında parlamenter hükümet sistemi terkedilmiş ve kendine münhasır yeni bir sistem olan Cumhurbaşkanlığı hükümet sistemine geçilmiştir. Parlamenter hükümet sistemindeki bütçe hazırlık süreci ile Cumhurbaşkanlığı hükümet sistemindeki bütçe hazırlık sürecini iyi tahlil etmekte fayda vardır. Bütçe hazırlık sürecinde Cumhurbaşkanlığı hükümet sisteminin avantajları olduğu gibi dezavantajları da söz konusudur.Yürütme organı ve yasama organı aynı kişide toplandığı için bütçe süreci tıkanıklığa uğramadan hızlı bir şekilde yürütülmektedir. Diğer yandan Cumhurbaşkanlığı hükümet sisteminde kuvvetler ayrılığı sağlanamadığı ve kontrol mekanizmaları devreden çıktığı için kamu bütçesinin uygulanmasında bazı problemlerin yaşanması çok olası bir durumdur.
The most important legal document that mediates the making of public expenditures and the collection of public revenues is the public budget. The preparation, approval and implementation of this document are carried out within the framework of certain rules. The process that must be followed meticulously within these rules is the preparation process, which is the first stage of the public budget. As it is known, the parliamentary government system in Turkey was abandoned in 2018 and a new exclusive system, the Presidential government system, was introduced. It is useful to analyze the budget preparation process in the parliamentary government system and the budget preparation process in the Presidential government system. In the budget preparation process, the Presidential government system has advantages as well as disadvantages. Since the executive and legislative bodies are gathered in the same person, the budget process is carried out quickly without being blocked. On the other hand, it is very possible to experience some problems in the implementation of the public budget, since the separation of powers cannot be achieved in the Presidential government system and the control mechanisms are disabled.