Kamu politikalarının eyleme dönüştüğü nihai metinler olan bütçeler, özünde yöneten ve yönetilenler arasında hesap verme sorumluluğunu da ortaya koyan siyasi bir belgedir. Yani, bütçeler kamu politikalarını karara dönüştürecek siyasi erki elinde bulunduran seçilmişler ile onlara yönetme erkini kullanma yetkisi veren yurttaşlar arasındaki asil-vekil olarak tanımlanan ilişkileri somutlaştıran bir mekanizmadır. Bu nedenle, hukuki ve siyasi bakımdan böyle bir çerçevede hazırlanan etkin bir bütçe sisteminin dört ana hedefi vardır. Bunlar;
- Makro mali disiplin sağlamak,
- Kaynakları stratejik önemlerine göre öncelikli hizmetlere yönlendirmek,
- Kaynak üretiminde; ekonomik, verimlilik ve etkinliği artırmak,
- Hesap verilebilirlik ve mali saydamlığı sağlamak.
Ayrıca bütçelerin temel fonksiyonları; kaynak tahsisini sağlamak, ekonomik büyüme ve kalkınmayı sağlamak, iktisadi istikrarı sağlamak ve ekonomik krizlerle mücadele etmektir.
Budgets, which are the final texts in which public policies turn into action, are essentially a political document that reveals the responsibility of accountability between the rulers and the ruled. In other words, budgets are a mechanism that embodies the relations defined as principal-agent between elected officials who have the political power to turn public policies into decisions, and citizens who authorize them to use the power to govern. For this reason, an effective budget system prepared in such a legal and political framework has four main objectives. These;
- To provide macro financial discipline,
- To direct resources to priority services according to their strategic importance,
- In the production of resources; increase economy, efficiency and effectiveness,
- To ensure accountability and financial transparency.
In addition, the basic functions of budgets; to ensure resource allocation, to ensure economic growth and development, to ensure economic stability and to combat economic crises.