Devlet üniversiteleri, doğal gaz dağıtım şirketleri nazarında serbest tüketici olarak nitelendirilmekte olup, güvence bedeli alınıp alınmaması doğal gaz dağıtım şirketlerinin sözleşme hükümlerine bağlıdır. Öte yandan, devlet üniversiteleri kamu kuruluşları statüsünde yer almaktadırlar. Kamu kurum ve kuruluşları, devletin temelini oluşturan ve süreklilik arz eden idarelerdir. Bu idarelerin yaptığı alımlar da süreklilik göstermekte olup doğal gaz dağıtım şirketlerinin alacaklarının devlet güvencesi altında olduğu aşikardır. Dolayısıyla yüklenicinin devlet güvencesi altında bulunan alacakları için ayrıca kurumdan (devlet üniversitelerinden) güvence bedeli adı altında bir bedel talep etmesi, kamu kaynaklarının etkin ve verimli kullanılmasını engellemektedir. Çünkü bu kaynaklar süresiz şekilde yüklenici firmanın hakimiyeti altında tutulmaktadır.
Bu çalışmada, özel bütçeli idareler- A kapsamında yer alan devlet üniversitelerinden talep edilen güvence bedellerine ilişkin mevcut uygulamalar ile muhasebeleştirmelerin mevzuata uygunluğu değerlendirilmiştir. Ayrıca, devlet üniversitelerinde görevli strateji geliştirme daire başkanları, iç denetçiler ve muhasebe yetkilileri üzerinde yapılan anket çalışması ile güvence bedeli uygulamasına yönelik katılımcı görüşleri alınmıştır. Elde edilen bulgular değerlendirildiğinde; güvence bedellerinin uygulanması ve muhasebeleştirilmesi açısından üniversiteler arasında farklılıkların bulunduğu, bu uygulamanın kamu kaynaklarının kullanımındaki etkinlik ve verimliliği olumsuz yönde etkilediği ve dolayısıyla güvence bedelinin alınmaması gerektiği hususunda görüş birliğine varılmıştır.
State universities are deemed as free/eligible consumer by natural gas distribution companies and the matter of deposit is subject to provisions of the contract issued by natural gas distribution companies. On the other hand, state universities have status of public bodies. Public institutions and organizations are permanent administrative bodies that underlie the state. Purchases by these administrative bodies are also continuous in nature and it is obvious that receivables of natural gas distribution companies are under state guarantee. Therefore, request of deposit by a contractor, which is already under state guarantee, for receivables prevents efficient and effective use of public funds. These resources are kept under possession of the contractor for an indefinite period of time.
This study evaluates the current practices about deposits requested from state universities that have status of administrations with special budget – A and compliance of recognition with the legislation. Moreover, views of participants about the deposit practice are collected with a survey study conducted on head of strategy development departments in state universities, internal auditors and accounting officers. When resultant data is reviewed, a consensus is reached that universities vary in terms of deposit practices and recognition thereof, this practice has negative effect on efficiency and effectiveness of use of public funds and therefore, security deposit should not be requested.